Prismen er de åbne døres hus

Jørn Kent Christensen takker af som leder i Prismen. Efter flere turbulente år afleverer han et idræts- og kulturhus på toppen, hvor næsten alt kan lade sig gøre, fortæller han.

I mere end otte år har Jørn Kent Christensen budt gæster velkomne i Prismen på Holmbladsgade - den iøjnefaldende plasticbygning med det smukke og intenst grønne indre, som huser både sport, dans, kultur af mange afskygninger og den efterhånden temmelig københavner-berømte restaurant Øens Spisested.

Jørn byder indenfor på en af sine sidste arbejdsdage i idræts- og kulturhuset. Lige inden påske er han nemlig gået på pension efter de sidste år i sit arbejdsliv, han betegner som "fornøjelige" - selv om der også har været bump på vejen. Den tidligere formand, koordinator og leder har nemlig oplevet en rivende udvikling, siden han startede og huset var ret nyt.

Det har altid været vigtigt for lederen, at dørene er åbne for alle.
Fotograf
Jacob Schneider

Plads til det meste

I dag summer Prismen af aktivitet: Børn fra skoler og institutioner om dagen, ældre og foreninger fra om eftermiddagen indtil lukketid. Basketball, skak, volleyball, futsat, karate, ældrebevægelse, line-dance, bridge og et væld af kulturelle arrangementer er blot et lille udpluk af husets spændvidde, fortæller Jørn:

"Når jeg viser rundt, så plejer jeg at fortælle, at det her er et hus med højt til loftet, både fysisk og psykisk. Her kan næsten alt lade sig gøre. Min filosofi har været den, at hvis du har lyst til at prøve noget af, så gør vi det. Vi har for eksempel nu en kvinde, som laver body SDS-hold - det løber rundt, og gæsterne er glade for det. Så hvis der er plads i kalenderen: 'Be my guest'.

Det er vigtigere, at der sker noget i huset end ikke noget. Og en dag som i søndags, hvor hallen var fuld af loppe-stader, viser bare, hvor meget huset kan på en gang: Loppemarked, dans inde i kultursalen og fest inde i restauranten. Vi er jo sat i verden for skoler og foreningernes skyld, men oveni det er vi også kulturhus med en restaurant, som kan lave alskens kultur: Litteratur- og dokumentarfilmaftener, koncerter og foredrag med indbygget spisning - også udenfor, hvor vi blandt andet har 'Sol på bagsiden'-koncerter om sommeren."
 

Jørn i den imponerende grønne hal, hvor han har sluttet sit arbejdsliv.
Fotograf
Jacob Schneider

Et kvarter i udvikling

Da Jørn startede i Prismen, var der noget mere uro i kvarteret, som dengang blev anset for et af byens socialt belastede områder. Men det har ændret sig undervejs, og i dag er der en god balance, forklarer den afgående leder:

"Historien er, at der på åbningsdagen var nogen, der sagde til de unge, at det her, det er jo et hus til jer. Der var nogle af de unge fra Støberigården (nabo-blokken, red.), som tog det for gode varer. Og det er jo ingen hemmelighed, at der har været en del uro hernede - det er en væsentlig del af historien om stedet. For en af årsagerne til, at huset nu er så populært og fyldt med aktivitet, er, at den dårlige aktivitet er blevet begrænset. Folk er ikke bange for at komme her længere, men det var de faktisk på et tidspunkt. Det var da ikke behageligt at være på aftenvagt i den tid - vi blev nødt til at have eksternt vagtpersonale på.

Vi har fået en rigtigt god dialog med dem, der kommer og spiller bold og førhen kunne skabe utryghed. Vi har nogle fine, fælles regler, også i samarbejde med SSP (skole-, social- og politimyndigheder, red.). Blandt andet skal man være over 18 år på de aftener, og det er de faktisk ret gode til selv at håndhæve. Det er blevet en rigtig fed aktivitet for hele området."

Ikke mindst restauranten Øens Spisested har haft en aktie i dén udvikling, fortæller Jørn:

"De sidste par år lige før corona og frem har været de mest rolige efterår, vi har haft. Befolkningssammensætningen i området har også forandret sig meget - der er kommet flere familier til, som har ressourcer til at gå ud med deres børn og meget gerne vil komme i hallen.

Og så betyder Øens Spisested meget. De er en væsentlig faktor i, at der er kommet en god gennemstrømning af folk fuld af gode intentioner. Lige så snart der er fyldt med mennesker i restauranten, så gider ballademagerne ikke at være her. Så er det ikke så sjovt længere... Og så er forpagteren Yngve derinde så kulturelt og kunstnerisk interesseret, at man kan lave alle mulige arrangementer sammen. Det betyder utrolig meget for hele Prismens udtryk - også hvad folk tænker om stedet.

Man kunne egentlig sagtens kræve af en forpagter sådan et sted, at de bakker op om en vis del af kulturelle aktiviteter, når de er en del af huset."

Mangfoldighed og åbne døre

Jørn Kent Christensen er begejstret for det unikke mix af idræt, kultur og kulinariske oplevelser, som Prismen byder på:

"Jeg holder meget af idræt, men sådan en idrætshal kan være gudsjammerligt kedelig, hvis man ikke selv deltager og der ikke foregår andet. At sidde her og spise, mens man kan kigge ind på nogen, der dyrker idræt, det er altså forrygende. Der er plads til skævheder og mærkværdigheder, som ikke ligger lige for.
Og der er en særlig ånd og stemning her på Amager, som jeg holder meget af. Der er plads til ham med håndbajeren og hende med baroloen i glasset. Og den mangfoldighed synes jeg også, at Prismen må give rum til. For det er et skønt kvarter, det her."

Lederen er stolt over den udvikling, han har været med til at sætte skub i, og han er særligt glad for den tillid, der omgærer Prismen og de folk, som kommer her:

"Jeg er glad for, at jeg afleverer huset på toppen. Det kan sagtens blive bedre, men jeg er glad for, at jeg ikke afleverer huset problemfyldt. Selv om der har været både meget fest og meget ballade, så er jeg bare glad for, at jeg har fået lov - det har været en fornøjelse. Vi har følt en tillid til det, vi gjorde, fra ledelsen, og den har vi givet videre til alle vores brugere gennem årene.

Vi er her for at give plads til de folk, der gerne vil lave nogle aktiviteter, og der skal man sgu' lukke dørene op. Man skal ikke være rigid, og så skal man stole på, at folk vil det bedste. Meget af den gode kultur udspringer af et iværksætteri, et engagement - nogen, der brænder for et eller andet - og det skal de have lov til at vise frem og udleve. Det har vi andre også gjort, da vi var unge. Så ja: Luk dørene op," slutter Jørn.

I dag er der en koordinator, to halværter og en fleksjobber ansat i huset. Den nye koordinator hedder David Lynge Karlsson, og han glæder sig til at tage hul på det næste kapitel i Prismens historie:
"Vi vil forsætte den positive udvikling som Prismen har været inde i, og den gode balance imellem kultur og idræt skal styrkes og tydeliggøres så alle brugerne i prismen kan blive inspireret, ikke kun af deres egne aktiviteter, men også af det der forgår rundt om dem," siger han.
 

Jørn fortæller en af de mange historier, han kan om Prismen.
Fotograf
Jacob Schneider

Fakta om Prismen

Prismen var et af de sidste store projekter efter det kvarterløft af Holmbladsgade-kvarteret, som løb fra 1997 til 2003.

Den spektakulære bygning, som der har været delte meninger om i nabolaget, stod færdig i 2006. I første omgang var planen, at det skulle være en form for overdækket fælled, hvor man kunne komme og gå med sine bolde og udstyr, som man ville. Men på grund af den meget lave procentdel af idrætsfaciliteter i Københavns Kommune, stod foreningerne på nakken af hinanden for at få et lokalt sted til deres organiserede idræt. Der blev indbygget baner til forskellige sportsgrene, kultur- og bevægelsesrum og endda klatrevæg i projektet, som er tegnet af den kendte arkitekt Dorte Mandrup, der også står bag Børnekulturhus Ama'r og Sundbyøsterhal 2.

Prismen, Holmbladsgade 71

Åbent mandag - torsdag kl. 08.00-23.00, fredag 08.00-22.00, lørdag 09.00-21.00, søndag 09.00-22.00